Inlägg publicerade under kategorin religion

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:52

Vad är religionReligion

Det är mycket svårt att definiera själva termen "religion" som syftar på sammanhängande så kallades ”trossystem”.

Oftast kännetecknas av en tro på något verkligt med någon övernaturlig makt i form av en (monoteism)eller flera gudar (polyteism), som betraktas som heliga, som ger en uppfattning av världen och livsstil.
Ibland med en utvecklad morallärdom och med ceremonier, (traditioner) eller kanske ritualer.

Etymologiskt sätt har själva ordet sitt ursprung från latinets religio, "gudadyrkan", troligen i bemärkelse från "förpliktelse", "samvete", från religare, "binda fast", "förbinda (sig)", av ligare, "binda” eller "samla".

Tron på det övernaturliga är ett försök att förklara det människan inte kan begripa och besvara de frågor människan utifrån egna erfarenheter inte kan ge svar på.

Religionen är lika gammal som mänsklighetens historia och religiösa föremål är de äldsta som hittats.
Konkreta kunskaper om gamla religioner hänger samman med uppfinnandet av skrivandet i till exempel: Egypten där hieroglyferna berättar om religioner och om hur dessa utövades.

Föreställningarna om dessa religioner/gudar har bevarats litterärt i epos som Iliaden och konstnärligt i form av gravmålningar och statyer.


Copyright © 2007 - SO-blogg. RR

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:32

Prov på Asien. Prov på Asien. Läs på om "ditt" och ett av de två övriga inför provet. Läs även GE boken sidorna:
Japan 291 - 302
Kina 326 - 343
Indien 344 - 355

JK

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:32

  Prov hinduism och buddhism Provtid 90 min

Namn_____________ (1p) Klass:9D Max: 50P Din_____ P

1. Vad är meningen med livet för varje hindu? (1p)

2. Vad är den största skillnaden mellan kristendom, judendom, islam och hinduism? (2p)

3. a, Hur förklaras kastsystemet (2p)
b, varför är det så svårt att avskaffa kastsystemet? (2p)
c, i vilket heligt verk tas kastsystemet upp (1p)
d, Vilka är de fyra kasten? (4p)

4. Vad är KARMA? (1p)

5. Vilka är följande gudar
a, den glömde guden? (1p)
b, överguden? (1p)
c, skaparen och förgöraren? (1p)

6. Varför är KON så helig? (6p)

7. Nämn tre vägar till moksha samt en viktig detalj i varje väg? (6p)

8. Vad är ATMA? (1p)

9. Vad är den största skillnaden mellan sikhism och hinduism? (1p)

10. Vem grundade buddhism? (1p)

11. a, Vilka två stora inriktningar finns det inom buddhismen? (2p)

b, Redogör för de största skillnaderna för inriktningarna?(4p)

12. Vilka är de fyra ädla sanningarna? (1p)

13. Vilken är den enda rätta vägen för en buddhist om han/hon vill nå nirvana?(1p)

14. a,Vad heter buddhismens heliga skrift? (1p)
b, Vad innhåller den? (2p)

15. Vad får en munk äga? (5p)

16. a, För vilken del v buddhismen är Dalai Lama en bodhisattva? (1p)
b, I vilket land är den buddhistiska varianten vanligast? (1p)


Överkursfrågor
Välj att svara på två av frågorna.

A. Vad är den största skillnaden mellan Buddha och andra religionsstiftare som Jesus och Muhammed? Finns det andra skillnader eller likheter? Redogör så noga du kan

B. Jämför buddhismens fem moral regler med andra religioners budord. Vilka likheter och skillnader finns det? Resonera kring orsaker och sammanhang.

C. Gör en jämförande analys av gudssynen mellan hinduism, buddhism samt kristendom. Hur har respektive gudssyn påverkat (påverkar) människor och samhälle?

Var noggrann och strukturerad!



Pennan är alltid mäktigare än svärdet

Nå moksha

Lycka till
Jonas

JK

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:29

Prov ex religionObs! prov exemplar! 1.     Vad är religion enligt dig?2.    Varför är året 395 så viktigt?3.    Vad är skillnaden mellan patriarken och påven?4.    Kan du nämna fem länder som är Ortodoxa respektive Katolska?5.    Vad är ett helgon /  en ikon?6.    Vilka är de sju sakramenten?7.    Vad betyder katolsk?8.     Var Luther en kättare? Utveckla.9.     Kan du nämna och förklara 5 st. grundprinciper inom kristendomen?10.Hur kommer det sig att den kristna kyrkan består av tre inriktningar: förklara dessa. Hur ser Europas religionskarta ut idag?Tack och bock!     Ricar2 ;-)  Copyright © 2007 - SO-blogg. RR

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:29

 Protestantiska KYRKAN Personen som börjar denna religiösa rörelse var Martin Luther från Tyskland. Hans avsikt var att införa en reformering av den romersk-katolska kyrkan.

Luther kritiserade flera aspekter på den dåtida romersk-katolska kyrkan. På porten till Slottskyrkan i Wittenberg i Sachsen, spikade han sina teser mot den romersk-katolska kyrkan.
Fyra år efter det, 1520 utfärdade påven Leo X en bannhotbulla mot Luther.
Vid staden Worms, under det Tysk-romerska riket inledde man mötet med anklagelser emot Luther. Påven Leo X:s bulla, Exsurge Domine krävde att Martin Luther skulle återkalla sina teser eftersom de ansågs kritisera mycket hård själva kyrkan. Luther vägrade det och mötet slutade med att han förklarades laglös och att dessutom all läsning och innehav av hans litteratur bannlystes. Detta innebar början på den så kallades protestantiska reformationen.

De människor som anslöt sig till hans protester blev kända som protestanter. I Tyskland bildade dessa personer grunden för den lutherska kyrkan. Denna rörelse spred sig till Sverige och därmed även till Finland genom Olaus Petri, som studerat då i Tyskland.

Ursprung
Det Tysk-romerska riket var under början av 1500-talet uppdelat i omkring 300 stater och städer, var och en med någon grad av självstyrelse under en feodal herre – en prins, hertig, greve etc. Men år 1526 gav det tysk-romerska rikets parlament rätt till varje härskare inom riket att besluta om religionen för de underlydande enligt principen Cuius regio, vilket gav en lokal härskare rätt att förbjuda Lutheranism och att stärka katolicism, eller förbjuda katolicismen och förstärka Lutheranism.

Termen protestant användes ursprungligen på den grupp av prinsar och imperiets städer inom Tysk-romerska riket som protesterade mot detta beslut, och kom ursprungligen att referera bara till de som ville förbjuda katolicismen och förstärka lutheranismen inom sina territorier.

Copyright © 2007 - SO-blogg. RR

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:26

  Ortodoxa kyrkanDe ortodoxa kyrkor kan indelas i två grupper: dels de östligt ortodoxa, dels de orientaliskt ortodoxa.

Tillsammans utgör de den större delen av den östliga kristenheten.
Den orientaliska kristenheten bröt med öst och väst vid konciliet i Chalcedon år 451, i frågan om Kristi naturer.

Den östligt ortodoxa delen av kyrkan bröt med påvekyrkan i Rom vid år 1054.
Ortodoxa kyrkans troslära är grundad på traditionen från de äldsta kyrkofäderna och de sju ekumeniska mötenas beslut.
Den romersk-katolska kyrkans senare läroutveckling anses av ortodoxt kristna vara en villolära.
Det romerska rikets huvudstad flyttades från Rom till Konstantinopel år 330, då staden även fick den officiella beteckningen Nya Rom.
Därför kallar sig även den ortodoxa kyrkan "romersk", en terminologi som kan verka särskilt förvirrande då ortodoxa kyrkan även kallar sig "katolsk".

I det heliga landet har detta symbolspråk fått särskilt tydliga uttryck, inte minst genom att det är de ortodoxa ("grekerna", "katolikerna" eller "romarna") som sedan sekler har huvudansvaret för till exempel Gravkyrkan i Jerusalem och Födelsekyrkan i Betlehem.

Romersk-katolska kyrkan benämns här av många som "latinarna" efter området vid italiska halvön.

Den ortodoxa kyrkan är som starkast i Ryssland, Ukraina, Vitryssland, Grekland, Serbien, Makedonien, Montenegro, bland serber i Bosnien-Hercegovina, Bulgarien, Rumänien och Moldavien.



Copyright © 2007 - SO-blogg. RR

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:18

Moses (hebr. Moshe) Om Mose berättas det att han föddes under Israels tid som slavfolk i Egypten under en tid då farao beordrat att alla nyfödda hebreiska barn skulle dödas, för att folket inte skulle föröka sig mer.
För att undvika detta lade Moses mor sitt barn i en korg och satte den i vassen vid Nilens strandkant och lät storasyster sitta kvar för att se vad som hände.

Det ville sig så väl att en av faraos alla döttrar passerade och upptäckte pojken. Då storasyster förstod att hon tyckte synd om honom tog hon tillfället i akt och erbjöd faraos dotter att skaffa en amma.
På så sätt kom Mose mor att avlönas för att amma sin egen son.

Mose adopterades sedan av faraos dotter och växte upp vid det egyptiska hovet, men var hela tiden medveten om sin hebreiska bakgrund.
Då han vid ett tillfälle fick se en egyptier slå ihjäl en av sina landsmän, dödade han egyptiern i vredesmod och blev sedan tvungen att fly till midjaniternas land.
Där livnärde han sig som herde och blev bekant med prästen Jetro vars dotter, Sippora han gifte sig med.

En dag i när han vallade får vid berget Horeb uppenbarade sig Gud för honom en brinnande buske.
Gud avslöjar sitt namn, Jehova och kallar Mose att befria sitt folk från slaveriet i Egypten. Till sin hjälp får han sin bror Aron med vilken han beger sig till farao och begär att folket ska släppas fritt.
Den farao som nämns kan vara inspirerad av faraon Merenptah, som var farao 1224 - 1214 f.kr i Egypten. Farao vägrar naturligtvis trots de underverk Aron och Mose utför och för varje gång han vägrar släppa folket drabbas landet av en plåga från Gud.

Vid den tionde plågan dör alla förstfödda bland egyptierna, medan hebréerna skonas.
Efter detta låter farao dem till slut gå, något som judarna fortfarande firar i sitt påskfirande. Men farao ångrar sig snart och sätter efter folket med sin armé och hinner upp dem när de slagit läger vid Sävhavet.
Folket befinner sig nu i en svår knipa med Egyptens armé bakom sig och havet framför sig, men Gud räddar dem genom att låta en storm dra fram som för undan vattnet så folket kan gå på havsbotten över till stranden på andra sidan.

Lagom när de hunnit över bedarrar stormen och den egyptiska armén dränks när vattnet strömmar tillbaka.

Nu påbörjas en fyrtio år lång vandring genom öknen till det utlovade landet, Kanaans land.
Vandringen borde inte tagit mer än några månader, men folket sätter sig gång på gång upp mot Gud, så han beslutar sig för att låta dem vara kvar i öknen tills en generation dött ut och istället ge landet till deras barn. Inte heller Mose får komma in i det utlovade landet, istället blir det Josua som för folket den sista biten.

Under den långa ökenvandringen leder Gud dem genom att gå före som en molnpelare om dagen och en eldpelare om natten. Under vägen förser Herren dem med mat i form av manna som faller som dagg om nätterna.
På berget Sinai sluter Herren ett förbund med folket och ger dem sin lag i form av tio budord.
Stentavlorna med budorden läggs i förbundsarken, som folket bär med sig under vandringen och som när de slår läger placerades i deras bärbara tälttempel, tabernaklet.

Berättelsen om Mose och Israels folks uttåg ur Egypten står att läsa i Moseböckerna (2, 5).
Bibelvetenskapen betraktar de flesta berättelserna som sägner och legender vars historicitet är mycket tveksam. Likväl har man försökt vaska fram historiska data ur berättelserna, men någon större enighet har inte nåtts. En teori är i alla fall att Israels Gud, Jehova, övertagits från midjaniterna genom förmedling av Jetro och Mose. Mose levnad brukar förläggas till 1200-talet fKr.

läs även...
Det forntida Egypten*
Nilen
källa: NE

mvh: RR*
Copyright © 2006 - SO-blogg

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:11

Kristendomen ABC Kristendomen utgår från tron på Jesus från Nasarets lära, liv, död och uppståndelse så som det återges i Nya Testamentet, andra delen av kristendomens heliga skrift Bibeln. För kristendomens anhängare anser att Jesus är den utlovade Messias/Kristus. Kristendomen är också en sk. abrahamitisk religion.

Kristen tro
Kärnan i den kristna tron är att Jesus Kristus gav sitt liv och blev avrättad genom korsfästelse för människornas synders skull och att han uppstod från de döda på tredje dagen. Människorna har genom detta försoningsverk fått möjligheten till omvändelse och därmed förlåtelse och rening från sina synder. Genom Jesu uppståndelse från de döda har hoppet om ett evigt liv också blivit en central lärosats inom kristendomen.

Trosbekännelserna tillkom för att ena kyrkans syn på vad kristen tro är och fungerar därför som en god sammanfattning av gränserna för vad som ingått i begreppet kristen tro vid olika tidpunkter och platser.


Grundprinciperna
• Monoteism
• Treenigheten, Gud är både Fadern, Sonen och den Helige Ande på samma gång.
• Gud är omnipotent.
• Jesus Kristus är Messias.
• Jesu födelse av en jungfru, människoblivande, uppståndelse, uppstigande och återkomst.
• Befrielsen från synd och död är endast möjlig genom Jesu person och handlingar. Speciellt genom att han offrade sitt liv genom korsfästelsen och hans uppståndelse, genom vilken människan är frälst och försonad med Gud.
• Evigt liv.
• Den sista dagen kommer Jesus att återkomma för att döma människorna till antingen "evigt liv" eller "till helvetet".
• Den frälsning från synd och död, som Jesus alltså på detta sätt vunnit, kommer enligt traditionellt synsätt inte alla till del automatiskt, utan måste tillägnas den enskilde. Här står tron i centrum: Genom att lita på Jesus och på att han vill och kan rädda, får man del av frälsningen.

Romersk-katolska kyrkan, Ortodoxa kyrkan och Lutherdomen ser även sakramenten som en kanal för Guds nåd. Romersk-katolska kyrkan och Ortodoxa kyrkan betonar också de goda gärningarnas betydelse. Karismatiska rörelser betonar ofta att en inre andlig upplevelse äger rum när frälsningen tas emot i tro.

Historia
Kristendomen uppstod ur judendomen under första århundradet e.Kr Till en början betraktades kristendomen som en liten gren inom judendomen. Den nya tron spred sig dock snabbt kring Medelhavet även bland icke-judar tack vare flitig mission, inte minst av aposteln Paulus. Redan tidigt bestod urförsamlingen i Jerusalem av både arameisktalande och grekisktalande judar.
Den heliga gravens kyrka i Jerusalem finns skriftligt omnämnd på 300-talet, men det var då en väl etablerad tradition att anse att detta var platsen för Jesu grav. Den första biskopen över församlingen där var aposteln Jakob.
På grund av förföljelser och krig lämnade många kristna Palestina och flyttade till andra delar av det romerska riket, bland annat till Antiochia, där patriarken sedan dess räknar apostolisk succession från Petrus som skall ha fört kristendomen till staden.
Enligt Apostlagärningarna var det där som den nya trons bekännare började kallas för kristna (efter Kristus).

Mindre Asien övertog snart tillsammans med Syrien rollen som kristendomens kärnområden. Kristendomen spriddes västerut och nådde snart rikets huvudstad Rom. Dit sändes även Petrus som anses ha blivit den romerska församlingens förste ledare (biskop), vilket är grunden till dagens påveämbete.
Aposteln Markus begav sig enligt traditionen till Alexandria, och grundade den Koptiska kyrkan. Andreas skall ha kristnat Konstantinopel och predikat längs Svarta havet. Tomas skall ha grundat de Tomaskristnas kyrka i Indien. Judas Taddeus förde kristendomen till Armenien ,vars urförsamling ligger till grund för Armeniska apostoliska kyrkan.

90-talet e.Kr skedde en definitiv brytning mellan judendom och kristendom.
De kristna slutade att delta i judarnas gudstjänster och romarna insåg skillnaden mellan judar och kristna vilket ledde till att de kristna inte längre behandlas med den tolerans som var bruklig mot judarna.

Under 100-talet byggdes organisationen ut, och varje församling blev självständig under en biskop. En grupp tidiga teologer, försökte försvara kyrkans tro mot förföljelser och knöt an till tidens filosofi. Flera grupper bröt med den kristna huvudtraditionen och bildade sk. närbesläktade religioner.

Under 200-talet ökade antalet kristna kraftigt. De svåraste förföljelserna inföll under kejsarna Decius och Diocletianus. Under kejsar Konstantin den store (300-tal) förändrades situationen för de kristna i Romerska riket som fick religionsfrihet och ökat inflytande.

År 325 samlades biskopar från hela riket till det första kyrkomötet i staden Nicaea. Därmed var grunden lagd för en rikskyrka. På 380-talet blev kristendomen statsreligion där, och omkring år 400 var riket kristnat.
Sedan 300-talet var kristendomen statsreligion i Armenien och Etiopien. Kolonierna i Nordafrika kristnades norrifrån av romarna, om vilket basilikan i Cuicul från 411 vittnar, men många av dessa koloniförsamlingar konverterade senare till islam.
Under slutet av 700-talet bröts det sista organiserade motståndet i de germanska rikena ner av Karl den store. Skandinavien övergick till kristendomen från 900-talet och framåt.

Uppdelning
Den organiserade kristendomen är uppdelad på en mängd olika kyrkor och trossamfund. Under de kristologiska striderna på 400-talet bröt flera kyrkor med majoritetslinjen. Dessa finns kvar än idag och brukar kallas orientaliska kyrkor.
Även inom romarriket skedde en splittring, där östlig (grekisk) och västlig (latinsk) kristendom allt mer gled isär. En tydlig schism år 1054 mellan biskopen i Rom (påven) och biskopen i Konstantinopel ledde till att skillnaderna har permanentats i två olika kristna kyrkofamiljer: den Romersk-katolska kyrkan och samt de Ortodoxa kyrkorna.
Båda kyrkor gör anspråk på att vara den mest ursprungliga kyrkan, med direkta band till Jesu lärjungar och fornkyrkan.
I väst var det inte slut på striderna. Under 1500-talets första hälft protesterade den tyske munken Martin Luther ihärdigt mot att kyrkan sålde avlatsbrev, och därmed inleddes reformationen. Några teologer, bland dem Johan Calvin ansåg att Luther inte gick tillräckligt långt och drev reformationen i än mer radikal riktning. Ett flertal olika kyrkor och samfund uppstod. Som övergripande benämning på de kyrkor som uppstått i reformationens efterföljd brukar man använda ordet protestanter. Skillnaderna mellan de olika protestantiska samfunden kan vara mycket stora i specifika frågor.

Bibelsyn
Bokstavstro är när man tror på att varje ord i Bibeln är inspirerat av Gud till skillnad från att se Bibelns huvudbudskap. Båda perspektiven medger att Bibelns innehåll är givet av Gud och nedskrivet av felbara människor, men bokstavstroende menar att texten i sig är felfri.

Högtider
De viktigaste högtiderna är ju förstås:
Jul - firas till åminnelse av Jesus födelse
Påsk - firas för att minnas Jesus död, långfredagen och uppståndelse, påskdagen
Pingst - firas för att minnas den första gång då lärjungarna fick del av den Heliga Anden, vilket ledde fram till Kyrkans födelse.
Andra viktiga högtider är Kristi himmelsfärdsdag och Alla helgons dag. Dessutom firas varje söndag, Herrens dag, till åminnelse av Jesus uppståndelse.

Flera av de kristna högtiderna firas även inom judendomen men med annat innehåll. T.ex påsken, pesach, firas till påminnelse av uttåget ur Egypten.

Släktskapsträd för kristna riktningar
Kyrkliga samfund kan indelas efter deras kultur och tradition, och en distinktion uppställs då mellan västlig kristendom och östlig kristendom, vilkas brytning blev fullständig året 1054.

se även...

Ortodoxa kyrkan

Protestantiska kyrkan

vad är en religion?


en resa i Kristendomen...

Copyright © 2007 - SO-blogg. RR

Presentation

Omröstning

Har du hemma lågenergilampor?
 ja
 nej
 vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards